
Rosnąca popularność rowerów elektrycznych wywiera wpływ na wiele dziedzin naszego życia – od turystyki po transport i komunikację. W perspektywie najbliższych lat stwarza to szansę na rozwój i wzrost przychodów w całej branży rowerowej. Producenci i sklepy rowerowe dostosowują ofertę do oczekiwań klientów proponując im szeroką gamę rowerów elektrycznych, akcesoriów i wyposażenia. Jeszcze większe perspektywy rozwoju drzemią w usługach serwisowych. Silnik, bateria czy wyświetlacz, których nie ma w tradycyjnych rowerach, prędzej czy później będą wymagały przeglądu, naprawy czy wymiany. Serwis rowerów elektrycznych to nowe źródło dochodów ale też nowe wyzwania. Tu nie wystarczą już pasja i zaangażowanie. Potrzebna jest nowa wiedza i nowe narzędzia. To biznes, jak każdy inny, w którym organizacja i efektywność pracy przekłada się bezpośrednio na zyski lub straty.
Sprzedaż i serwis rowerów elektrycznych to nowe możliwości, ale też nowe problemy. Jednym z nich jest duża waga. Mimo, że rowery elektryczne są w sprzedaży od kilkunastu lat, niewiele zmieniło się w tym czasie w sprawie technologii produkcji akumulatorów. Rowery elektryczne nadal są ciężkie i nic nie zapowiada, że w najbliższym czasie coś się zmieni w tym temacie. Wieszanie „elektryków” na tradycyjnych stojakach serwisowych nadal jest i będzie uciążliwe. Czynność ta zwykle wymaga trzymania roweru jedną ręką i zakręcenia uchwytu drugą. Czasem do zawieszenia i zdjęcia roweru ze stojaka potrzebne są dwie osoby. Co więcej, na tradycyjnym stojaku nie zawiesimy roweru w pozycji innej niż horyzontalna. Nie ma tu mowy o ustawieniu roweru pionowo, aby mieć wygodny dostęp do silnika, sterownika czy gniazda baterii. Ponadto serwisowanie rowerów elektrycznych na tradycyjnych stojakach może być niebezpieczne. Zwykle są to konstrukcje, których nie projektowano pod kątem serwisowania rowerów elektrycznych.
W odpowiedzi na potrzeby sklepów i serwisów rowerowych na rynku pojawiły się podnośniki, które pomagają w rozwiązaniu tego problemu. Różnią się one konstrukcją, funkcjonalnością, możliwościami oraz oczywiście ceną. Podnośniki serwisowe można podzielić na trzy podstawowe kategorie – stoły serwisowe, windy i stojaki. Biorąc pod uwagę mechanizm podnoszenia roweru wyróżniamy konstrukcje: ręczne, hydrauliczne i elektryczne.
Budowa
Koncentrując się na elektrycznych podnośnikach serwisowych przyjrzyjmy się bliżej produktom Unior, Park Tool i Ezoord. Unior i Park Tool to konstrukcje zbudowane w oparciu o napęd łańcuchowy. Stojaki te charakteryzują się wysoką kolumną, w której porusza się mechanizm unoszenia roweru. Zalety napędu łańcuchowego to niskie koszty budowy, prosta konstrukcja oraz duża wydajność. Do wad należy zaliczyć koszty utrzymania, konieczność przeglądów i konserwacji napędu oraz wibracje i hałas w trakcie pracy.
W elektrycznym stojaku Ezoord do podnoszenia roweru wykorzystano siłownik śrubowy. To rozwiązanie znane przede wszystkim z branży motoryzacyjnej i podnośników w warsztatach samochodowych. Zalety mechanizmu śrubowego to prosta konstrukcja, długa żywotność, cicha praca oraz minimalna lub brak konieczności konserwacji. Wadą siłowników śrubowych są wysokie koszty budowy.

Funkcjonalność
Ze względu na rodzaj konstrukcji, wysokość stojaka Unior i Park Tool to ponad 2m 30cm. Stojak Ezoord, zarówno wersja Standar jak i Heavy duty ma ok. 80 cm wysokości. Kolumny stojaków Unior i Park Tool montuje się do stalowej podstawy lub do podłogi. Kolumna stojaka Ezoord jest przykręcona do stalowej płyty osadzonej na kołach z blokadą. Stojak ten w razie potrzeby można przesunąć. Poza kompaktowymi wymiarami, niska kolumna stojaka ma tę zaletę, że pozwala na dostęp do roweru z każdej strony. Kolumna nie oddziela serwisanta od roweru. Jest to szczególnie wygodne przy naprawach wymagających wymiany silnika, dostępu do sterownika ukrytego w ramie lub podczas oklejania ramy folią ochronną.
Jednym z najważniejszych elementów każdego stojaka jest uchwyt serwisowy, który w największym stopniu wpływa na ergonomię i wygodę naprawy. Uchwyt stojaka Unior unosi się na wysokość od 24 cm do 179,5 cm, stojaka Park Tool na wysokość od 23 do 198 cm a stojaka Ezoord na wysokość od 65 cm do 159 cm w wersji Standard i od 65 cm do 175 cm w wersji Heavy duty. W przypadku uchwytów Unior i Park Tool sposób mocowania uchwytu do gniazda jest bardzo podobny. Trzpień uchwytu jest blokowany w gnieździe śrubą, która jednocześnie służy do regulacji obrotu w osi uchwytu.
W przypadku stojaka Ezoord oś uchwytu przechodzi przez całą kolumnę. Jest on osadzony w łożyskach i zabezpieczony przed wysunięciem. Nie ma możliwości, aby przez nieuwagę uchwyt wysunął się i wypadł z kolumny. Do regulacji i blokady obrotu 360° służy manetka, która zaciska wałek uchwytu. To rozwiązanie zapewnia dużą siłę zacisku z zachowaniem płynności regulacji. W uchwycie Ezoord można zawiesić rower w pionie bez obawy, że pod wpływem ciężaru uchwyt zacznie się obracać!

Szczęki uchwytu Ezoord zabezpieczone są osłonami z twardej gumy. Ich kształt dostosowany jest do różnych profili i przekrojów rur a specjalne wypustki sprawiają, że osłony lepiej dopasowują się do kształtu ramy. Można je rozsunąć nawet na 10 cm. Osłony szczęk zakłada się na wcisk – bez żadnych wkrętów, które mogą porysować ramę. Dodatkowe osłony na ramieniu uchwytu zabezpieczają przed przypadkowym obiciem czy porysowaniem ramy roweru.
Wszystkie trzy stojaki wyposażone są w ręczny panel sterowania. W przypadku stojaka Unior i Ezoord istnieje możliwość zaprogramowania ulubionej wysokości podnoszenia. Stojak Park Tool nie ma takiej możliwości.

Zarówno Unior jak i Ezoord posiadają możliwość regulacji wysokości stopą. Jest to szczególnie przydatne w momencie, kiedy trzeba podnieść lub obniżyć uchwyt i mamy zajęte ręce lub kiedy dostęp do ręcznego panelu sterowania jest utrudniony przez rower zawieszony w uchwycie. Stojak Park Tool nie ma możliwości sterowania stopą.

Stojak serwisowy Ezoord można wyposażyć w baterię, która pozwala na pracę bez konieczności podłączenia do źródła zasilania. Czas ładowania baterii to ok. 4 godziny a jej pojemność wystarcza na ok. 75 cykli (podniesienie i opuszczenie roweru) czyli kilka dni pracy.

Elektryczny stojak serwisowy Ezoord dostarczany jest do serwisu na jednej palecie. Po zdjęciu z palety i podłączeniu do prądu od razu jest gotowy do pracy – nie wymaga montażu i regulacji.

Podsumowanie
Wybór odpowiedniego podnośnika to inwestycja na długie lata, dlatego przed zakupem warto przyjrzeć się różnym produktom oraz rozważyć ich wady i zalety. Dobrze zaprojektowany podnośnik serwisowy umożliwia pewne i precyzyjne ustawienie roweru w dowolnej pozycji. Pozwala to skupić się na zadaniu i znacznie skraca czas naprawy.
Ezoord zrywa ze stereotypem elektrycznego stojaka serwisowego jako wielkiego narzędzia zajmującego dużą część warsztatu. Kompaktowe wymiary i podstawa na kołach sprawiają, że Ezoord zmieści się w każdym serwisie.
Elementem, na który warto zwrócić szczególną uwagę jest uchwyt 360°, który umożliwia ustawienie roweru w dowolnej pozycji i pod każdym kątem. Uchwyt trzyma rower mocno i pewnie umożliwiając komfortową pracę z każdym rowerem.
O bezpieczeństwo w trakcie podnoszenia i opuszczania roweru dba Inteligentny System Zabezpieczenia (IPS), który chroni rower przed dociskaniem ramy do podłoża.
Możliwość wyposażenia stojaka w baterię pozwala praca bez kabli pod nogami oraz stwarza możliwość serwisowania rowerów poza warsztatem np.: podczas zawodów, imprez plenerowych czy serwisie mobilnym.
3-letnia gwarancja dopełnia całości. Jest potwierdzeniem przemyślanej i dobrze wykonanej konstrukcji. Wyposażenie warsztatu w elektryczny stojak serwisowy Ezoord to inwestycja w urządzenie, które na lata stanie się najlepszym wsparciem pracowników.

work smart, not hard – pracuj mądrze, a nie ciężko
Producentem elektrycznego stojaka serwisowego jest hiszpańska firma Phoenix Mecano Espana z siedzibą w Saragossie, która należy do szwajcarskiego koncernu technologicznego Phoenix Mecano AG. W ofercie firmy są obecnie dwa modele: Ezoord Standard i Ezoord Heavy duty. Stojak Ezoord Standard sprawdzi się w większości serwisów i sklepów rowerowych oraz małych wypożyczalniach i warsztatach mobilnych. Stojak Heavy duty przeznaczony jest dla większych serwisów obsługujących między innymi rowery o nietypowych, ciężkich konstrukcjach oraz dużych wypożyczalni rowerów. Porównanie obu wersji oraz specyfikacja techniczna jest do pobrania w Katalogu produktów.